واکاوی مشروعیت سیاسی حکومت سعودی در بستر بهار عربی و سند 2030
نویسندگان
چکیده مقاله:
وهابیت بهعنوان یک ستون مهم هویتی و دینی در حفظ مشروعیت سیاسی حکومت سعودی عمل کرده است. از اواخر دهههای 1980 و 1990 اپوزیسیون یا جریان اسلامگرای معارض و منتقد در واکنش به یکسری نارضایتیها و عوامل داخلی و خارجی شکل گرفت و سبب تردید در بنیانهای مذهبی مشروعیت سیاسی حکومت سعودی شد. با وقوع بهار عربی و پس از تدوین و اجرای اولیه سند 2030، از یکسو، شکاف اسلامگرایان منتقد با حکومت سعودی تشدید شد و ازسویدیگر، شکافهای اولیه در اتحاد بین حکومت و علمای وهابی بهوجود آمد. در این پژوهش تلاش شده است با روش تبیینی و تحلیلی به دو پرسش اساسی پاسخ داده شود: 1. مهمترین چالشهای سیاسی حکومت سعودی از ناحیه جریانهای اسلامگرای منتقد یا اپوزیسیون اسلامگرا (الصحوه الاسلامیه، اخوانالمسلمین و جهادیها) از دهه 1990 به اینسو بهویژه پس از وقوع بهار عربی چه بوده؟ 2. پیامد سیاسی سند 2030 برای بنیانهای مذهبی مشروعیت سیاسی حکومت سعودی چه خواهد بود؟ فرضیه تحقیق که درواقع نتایج و یافتههای آن را تأیید میکند آن است که نوسازی و مدرنسازی در عرصههای گوناگون بهویژه آموزشی سبب شکلگیری گروههای معارض اسلامی و تحولخواه شد که در واکنش به حمایت حکومت از ائتلاف تحت رهبری آمریکا در جنگ خلیج فارس در 1991، انسداد سیاسی و نارضایتیهای سیاسی و اجتماعی بهسمت موضع انتقادی نسبت به حکومت رفتند که پس از وقوع بهار عربی تشدید شد. اما طرح اصلاحات بلندپروازانه و ساختارشکنانه تهاجمی نسبت به نهاد دینی مندرج در سند 2030 بهویژه درخصوص آزادیهای اجتماعی و حقوق زنان و کمتوجهی بنسلمان به مخالفت علما، سبب شکلگیری چالش و شکافهای اولیه بین علمای وهابی یا شورای عالی علمای وهابی و حکومت سعودی شده است که احتمالاً در آینده افزایش خاهد یافت.
منابع مشابه
مشروعیت سیاسی در رویکردهای مذهبی حکومت ترکمانان قراقویونلو و آققویونلو
در فاصله هجوم مغولان و فروپاشی خلافت بغداد تا ظهور حکومت صفوی، همچنانکه سازمان سیاسی، ماهیت و شکل ساختاری پیشین خود را ازدست داد، مذهب رسمی این دستگاه نیز دچار بحران عمیقی شد و در پروسهای نوین، نفوذ آن بهلحاظ پدیدایی بستری جدید، هم در گستره اجتماعی و هم سیاسی کاهش یافت. در تقابل با مذهب تسنن، بهتدریج تشیع و نحلههای تصوف مجال رشد یافتند و از نفوذ اجتماعی گستردهای بهرهمند شدند و بر همین اس...
متن کاملبازیابی فرهنگ ایران باستان در دورةآلِ بویه: مشروعیت سیاسی حکومت
ایجاد حکومت و اعمال قدرت توسط یک فرد یا گروه و تداوم و پذیرش آن توسط مردم،همواره از دغدغههای اصلی حاکمان و فرمانروایان در جوامع مختلف بوده است که اغلب از آن به عنوان تلاش برای کسب مشروعیت سیاسی یاد میشود. از آنجا که امیران بویه ای در زمانی کوتاه از زندگی ساده قبیلهای به حاکمیت منطقه وسیعی دست یافتند و از قبل الگو و برنامهای مناسب برای حفظ و تداوم قدرت نداشتند، ناگزیر بودند که این الگو را از...
متن کاملمشروعیت سیاسی و ساختار قدرت در حکومت سلجوقیان
ترکمانان سلجوقی زمانی در عرصة قدرت خواهی گام نهادند که ایران تجربة تاریخی وسیعی از تحولات سیاسی و تشکیل حکومت های نو به نو در دورة خلافت عباسی را پشت سر می گذاشت. این دولت ها تجربة ارزشمندی از ساختار و مشروعیت سیاسی را برای دولت سلجوقی به یادگار گذاشتند تا به کمک آن اولین امپراتوری اسلامی را در تاریخ میانة ایران تشکیل دهند. دولت سلجوقی با تکیه بر شیوه ای مرکب از آداب و رسوم قبیله ای و دیوان سال...
متن کاملتبیین ساز وکارهای بازتولید سلطه پادشاهی سعودی در پرتو بهار عربی
هدف این مقاله پاسخ به سه پرسش اساسی در مورد رژیم حاکم بر عربستان سعودی است. نخست اینکه رژیم حاکم بر عربستان چگونه سلطه خود را بازتولید میکند؟ دوم اینکه چرا موج تحولات اخیر خاورمیانه (موسوم به بهار عربی) که منجر به دگرگونی و تغییرات عمدهای در کشورهایی چون مصر، تونس، لیبی، عمان و سایر شورهای عربی منطقه شد به عربستان سرایت نکرد و این کشور در مقایسه با سایر کشورها و دولتهای منطقه از این سونام...
متن کاملواکاوی ساختار حقوقی- سیاسی حکومت در اندیشۀ ابوالأعلی مودودی
ضرورت اندیشهورزی در خصوص یک مدل حاکمیتی بهویژه برای آن دسته از اندیشمندانی که همواره درصدد ابتنا یا توسعۀ حکومتی اسلامی بودهاند، ضرورتی آشکار بهنظر میرسد. سید ابوالأعلی مودودی یکی از مصلحان اجتماعی و متفکران دینی برجسته در حوزۀ جغرافیای شبه قاره در قرن بیستم است که همچون بسیاری از اندیشمندان اسلامی دیگر، ردپای این مباحث را میتوان در اندیشۀ دینی و سیاسی وی نیز جستوجو کرد. افکار مودودی تأث...
متن کاملبازیابی فرهنگ ایران باستان در دورهآلِ بویه: مشروعیت سیاسی حکومت
ایجاد حکومت و اعمال قدرت توسط یک فرد یا گروه و تداوم و پذیرش آن توسط مردم،همواره از دغدغه های اصلی حاکمان و فرمانروایان در جوامع مختلف بوده است که اغلب از آن به عنوان تلاش برای کسب مشروعیت سیاسی یاد می شود. از آنجا که امیران بویه ای در زمانی کوتاه از زندگی ساده قبیله ای به حاکمیت منطقه وسیعی دست یافتند و از قبل الگو و برنامه ای مناسب برای حفظ و تداوم قدرت نداشتند، ناگزیر بودند که این الگو را از...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 26 شماره 99
صفحات 331- 356
تاریخ انتشار 2019-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023